Alla som någon gång ägt en dator har troligen kommit i kontakt med olika typer av antivirusprogram. De skyddar datorn mot olika former av angrepp och man kan känna sig betydligt säkrare när man surfar runt online. Men vad är det egentligen som gör en kund nöjd med ett visst antivirusprogram?
Kundrelationer och antivirus
Man kan ibland höra talas om det här med kundrelationer och CMR, men vad är crm egentligen? CRM är en förkortning av Customer relationship management eller kundvård som man säger på svenska. Det handlar om organisering, administration och styrning av kunder och kundrelationer. Det är självklart en sådan sak som är viktigt även inom antivirus eftersom företaget som utvecklar programmen inte får några pengar om kunderna ständigt är missnöjda.
Vad gör kunderna nöjda?
Kunder som vill köpa ett antivirusprogram vill ha något som gör jobbet. Datorn ska vara säker från alla typer av attacker, ingen ska komma åt webbkameran och man ska kunna logga in på banken tryggt. Det skadar inte heller om programmet har funktioner som skyddar lösenord, som gör det möjligt att starta mystiska program i en virtuell sandlåda, eller som kan radera data permanent. Självklart ska programmet också ha ett bra pris. En bra kundtjänst gör också kunderna nöjdare.
När antivirusprogrammet är för bra
Ibland kan det vara så att ett antivirusprogram är lite för bra. Då kan även betrodda spel och appar blockeras så man inte kan starta dem. I regel går det lätt att avaktivera antivirusprogrammet för en stund, eller så kan man tillåta spelet att köras. Om företaget som tillverkar ett program för antivirus arbetar med CRM har de ofta utvecklat system och strategier för att användare lätt ska få svar på vanliga frågor. En av dessa kan vara just varför vissa program spärras och hur man kan köra dem trots att antivirus-skyddet säger till. Det har helt enkelt med kundnöjdheten att göra och i längden också med CRM. Om kunden inte kan använda sina vanliga program eller spel på grund av ett antivirus säger stopp kommer skyddet snart att avinstalleras och då får inte skaparen av antivirusprogrammet in några pengar.
Kontakt med kunden
Inom CRM ingår också att företag måste ha kontakt och en relation med kunden. Det är omöjligt att veta om kunden är nöjd eller inte om det inte finns relation till denne. Genom att använda sig av CRM och kundvård kan man lättare komma fram till vad som eventuellt skulle kunna vara bekymmer med det antivirus man tagit fram. Att utveckla en god och kundvårdande relation just till kunderna är en viktig del för att företaget ska leva i det långa loppet. Det är nämligen tack vare kunderna som företaget får en inkomst och att lägga tid och energi på CRM är inte så fel.